Postad av Erika Hedblom on° feb 27, 2019
Simris Alg är ett prisbelönat pionjärföretag på Österlen som odlar alger. De tillverkar unika naturliga kosttillskott och livsmedel, och skapar hälsa och välmående för människor, djur och vår planet. Deras vision är att vara en föregångare i den biobaserade ekonomin. De är baserad i Hammenhög på Österlen.
Anna Terneus arbetar som Chief Financial Officer på Simris Alg och var dagens föreläsare på vårt Rotary möte.

Företaget Simris Alg grundades 2010 av Fredrika Gullfot, som idag är bolagets VD. Fredrika forskade i bioteknik vid KTH i Stockholm, när hon blev kär i alger. Möjligheterna verkade obegränsade att använda alger för nya, miljövänliga produktionsprocesser och bättre produkter.

Algfarmen i Hammenhög består av 2000 kvm växthus för odlingen och nybyggda laboratorier i toppklass, där de tar fram startkulturer, följer upp odlingen, och sköter om sin algstammar.

Algerna odlas i slutna system under kontrollerade förhållanden med ytterst höga kvalitets- och renhetskrav. Det tillverkas en omega-3-olja som är ekologiskt hållbar, garanterat fri från miljögifter, och dessutom fullspäckad med ytterligare nyttigheter, fytonutrienter och antioxidanter.

Algerna skördas med jämna mellanrum, genom att algkulturen tappas av och skonsamt centrifugeras. De använder inga fällningskemikalier, utan en helt mekanisk teknik som är överlägsen i prestanda och energieffektivitet jämfört med industristandard. Samtidigt är tekniken så pass skonsam att de får en intakt och levande algpasta, som håller sig färskare avsevärt längre än efter motsvarande separationsprocesser. Detta är viktigt för att skydda känsliga näringsämnen och garantera överlägsen kvalitet hos våra produkter.

Bolagets långsiktiga målsättning är att etablera Simris Alg som stark aktör på den globala marknaden för omega-3, med en andel på 5 procent av marknadsvärdet. Detta uppnås genom att satsa på lönsamma och växande marknader och segment, där omega-3 från alger har betydande konkurrensfördelar jämfört med produkter från fiskolja.