Under en höstvecka 2019 besökte Malmöklubbarna Västra Hamnen och Triangelns Rotaryklubbar Israel. Syftet var att lära känna detta lilla omtalade land i medelhavets östra kant, men också att träffa Israeliska Rotarianer.

Vi var tio Rotarianer plus några partners som for iväg en tidig söndagsmorgon.  Från det kalla och fuktiga Skåne till ett betydligt varmare klimat i Jerusalem på en förmiddag.

Resan var upplagd i tre delar i tre olika miljöer. Jerusalem var det första stoppet, dit vi anlände med buss och guide direkt från flygplatsen. Från ett kallt och fuktigt Skåne till en sommarvarmt och spännande historisk och religiöst metropol. Herodes tempel, mellanöstern marknad, Jesus grav och förintelsens museum m.m fyllde våra första dagar.

Därefter begav vi oss ner mot döda havet, den lägsta platsen på jordytan för att flyta runt i det salta havet. Med utsikt över Judeens öken och Jordanien på andra sidan döda havet spa´ades  det. Vi promenerade runt på kibbutzhotellets botaniska trädgård och njöt av den uppdukade kibbutzbuffén.
Så slutligen staden, Tel-Aviv. Namnet betyder vårens kullar, men egentligen ser man bara en kulle och det är Jaffa, den feniciska hamnstaden med en historia på mer än 5000 år.

Tel-Aviv har bara en historia på 100+ några decennier. Efter lite sightseeing i den ”Vita Staden” som en del Tel-Aviv också   kallas pga av sina vita hus i ”Bauhause” stil och ett utvecklande möte med Uri Geller (Ni minns honom ? Böjda skedar och stannade klockor) var det dags för vårt möte med en Israelisk Rotarygrupp. Som av en händelse hade det Israeliska distriktet skrivit ett vänskaps och samarbetsavtal med vårt distrikt här i Skåne.
Den klubb vi till slut träffade var mycket speciell. Det var en klubb med fokus på High Tech. De var ca 60 medlemmar som alla på något sätt var kopplade till High-tech branschen, ett område där Israel är mycket framstående.

Det är inte längre Jaffaapelsiner som är Israels exportvara nummer ett utan teknologi. Många av de vi träffade där på hotellets terrass med utsikt över medelhavet och med den ljumma vinden i ansiktet, hade en bakgrund från Silicon Valley och hade nu etablerat sig  i Israel. I sin klubb hade de naturligtvis inte bara ingenjörer och tekniker utan även jurister, marknadsförare osv, men alla hade någon form av anknytning till high-tech branschen.

En av klubbens viktigaste uppgifter var att fungerar som mentorer för unga företagare i branschen och hjälpa dem at utveckla sina produkter/uppfinningar och att få ut dem på marknaden.

Vilka är de största utmaningarna för klubben och för branschen? frågade jag Alon Bendet.

- "Bristen på ingenjörer och tekniker, blev det snabba svaret. Vi har två stora grupper i Israel som saknas i det högre utbildningssystemet. Dels de extremortodoxa judiska grupper och sedan den arabiska gruppen. Där finns en stor potential som vi försöker inspirera genom att vara ute på skolorna och prata, ge stipendier och på alla sätt uppmuntra. Det går långsamt framåt, men det går framåt avslutar Alon."

Vi hade en fin kväll med Israelerna. Som avslutning berättade Alon att man, i typisk Israelisk anda, låtit plantera en skog i Israel som man kallade Paul Harris Peace Forest. Sedan Israels tillblivelse har man planterat mer än 250 miljoner träd i Israel för att förhindra ökenspridningen och förbättra jordkvalitén. På stående fot lämnade vi över tillgängliga dollar och shekel till ytterligare trädplantering.

En mycket lyckad kväll som skapade gemenskap över nationsgränserna och ökad förståelse för varandras respektive situationer och utmaningar. Naturligtvis hälsade vi våra Israeliska Rotaryvänner välkomna till Sverige vid tillfälle.

Så var vår Israelresa över och fyllda av  intressanta, spännande och utmanande erfarenheter for vi hem till fukten och kylan i Skåne som bara bröts av det fina välkomnandet vi fick av våra Rotarykamrater som helt ärligt påstod att de saknat oss.