George Smidelik driver företaget A&O Konsult och kallar sig i dagligt tal för ”Vuxenpedagog” andra beskriver honom som en mästare på upplevelsebaserad inlärning.  Hans tankar om hur traditionell utbildning bör förändras är både revolutionerande och inspirerande.
För att hjärnan ska kunna vara energieffektiv så har vi under evolutionen skapat möjligheten i hjärnan att sortera saker information och lägg in det i olika platser. Detta för att även kroppen ska kunna vara energieffektiv. Människor väljer det som tar minst energi. På detta sätt fungerar även lärande. Vi söker det som är repetitiva.

Att kunna kategorisera, känna igen och repetera är viktigt för detta och något som vi redan lär som som barn genom att stoppa klossar för att passa i ett mönster.

Hjärnmassan ökas 5 ggr från det man föds till vuxen ålder. Hjärnan fortsätter att utvecklas hela livet. När en sover så byggs nya kopplingar och sådana som inte behövs anpassas bort som nytt "byggmaterial".

George menar att vår förmåga att associera ökar för mänskligheten, medan faktainlärning går neråt. Mönsterigenkänning är något som datorer är bättre än människor, medan associationsförmågan är svårare för en dator att genomföra.

Vi behöver "wicked learning" så att vi lär oss associationer bättre. Vi behöver lära oss fler saker samtidigt. Att vi lär oss att kunna "knowledge on demand".  Detta är ngt som skolpedagogiken behöver ta till sig. Att lära oss att associera bättre och söka efter information.