Vår klubb var och besökte Bäckagårdsskolans högstadieleelver för att berätta mer om olika yrken.
Va? Är det ett jobb?
Den reaktionen hoppades medlemmar från Rotary Västra Hamnen väcka när de i januari besökte Bäckagårdsskolans högstadieelever. Besöket var en del av projektet Framtidskompis som drivs av Malmö stad och syftar till att minimera glappet mellan skola och arbetsliv. Bland annat genom att få träffa personer i arbetslivet och lyssna på vad man har för jobb och hur man kommit dit (val av utbildning t.ex.). En handfull personer från Rotary Västra Hamnen ställde upp och berättade om sina jobb. Reaktionerna var blandade.

"Jag berättade om mitt jobb som projektledare på ett IT konsultbolag" , säger Erika Hedblom, president i Rotary Västra Hamnen. "Eleverna verkade ställde frågor om hur jag studerade för att komma till det jobb jag har idag".

"Och jag berättade om hur det är att vara egenföretagare. Många tyckte att det lät intressant att få "bestämma själv" och det är ju också därför jag driver eget!" säger Yasemin Arhan Modéer.
"Men också vikten av att hitta sina drivkrafter och egenvärde, inte styras av föräldrar och vad andra tycker att det ska bli."

Även begravningsentreprenören Anneli Kreznar fick blandade reaktioner. "Eleverna undrade allt från vilken typ av bilar vi kör, till om man blir ledsen och om man får se döda människor." säger Anneli.

Men det var inte bara eleverna som lärde sig något nytt. Utbytet gick åt båda håll.

I Rotary Västra Hamnen försöker vi göra gott för vår älskade stad Malmö på flera sätt. Vi har engagerat oss i många lokala projekt över tiden, varav det här är ett exempel. Letar du efter ett organiserat sätt att bidra med din tid och kunskap till olika volontärarbeten, kontakta oss gärna för att få veta vad det innebär att vara medlem.